Krav for å opprettholde rettigheter, ref. del SFCL.160
(Oppdatert tekst)
Så huskeregelen bli denne: Før du planlegger å fly, «se bakover» i loggboken 24 mnd. for å se om du oppfyller kravene over. Hvis ikke kravene er oppfylt, har du ikke lenger de rettighetene som er på SPL-sertifikatet ditt. For å få tilbake rettighetene har du da to alternativer:
- «Fly deg opp» til det nødvendige antall starter/timer. Som tabellene over viser, kan flygingene utføres med en FI(S) og/eller solo når du er sjekket ut for det. Du skal uansett ha to treningsturer med en FI(S) i løpet av de siste 24 mnd.
- Gjennomføre en ferdighetskontroll med en FE(S). Denne ferdighetskontrollen skal være basert på kravene i ferdighetsprøven til SPL-sertifikatet. Ferdighetskontrollen skal flys på seilfly (inkl. SLG). For TMG-rettighet skal ferdighetskontrollen være basert på kravene i ferdighetsprøven til TMG og flys på TMG.
Husk at flyginger med FI(S) eller FE(S) skal signeres i loggboken.
Krav for å opprettholde rettighetene til startmetoder
Del SFCL.155 krever minimum 5 starter på angjeldende startmetode siste 24 mnd. for å opprettholde rettighetene til flyslep, winch-start, bil-start og SLG. SLG-starter kan også flys på TMG. For strikkstart er kravet 2 starter.
Krav for å opprettholde rettigheten til å fly med passasjer
Kravene for å kunne fly med passasjer er beskrevet i del SFCL.115(a)(2) og del SFCL.160(e). Begge må være oppfylt:
Del SFCL.115(a)(2) krever enten:
Minimum 10 timer eller 30 starter som fartøysjef etter utstedelse av sertifikat (her gjelder også utstedelse av det gamle, nasjonale sertifikatet). I tillegg skal det flys en treningstur med en FI(S) for å vise at man har kompetanse til å fly med passasjer (ref. til den operative forskriften del SAO.OP.110).
eller:
At man har en gyldig FI(S)-rettighet.
Del SFCL.160(e) krever:
Minimum 3 starter som fartøysjef i løpet av de siste 90 dagene. Gjelder både for seilfly unntatt TMG og for TMG.