For de teorifagene som har 10 spørsmål til eksamen, er disse nå utvidet til 12 spørsmål samtidig som tiden som kan brukes til besvarelsen er økt fra 20 min. til 25 min. Også for faget [...]
Det er ikke lenger mulig å konvertere gamle nasjonale seilflybevis til SPL-sertifikater. Hvis du har et utgått, nasjonalt seilflybevis og ønsker å ta opp igjen seilflyging, må du i utgangspunktet [...]
Rollen som fartøysjef (PIC) er utførlig beskrevet i den operative forskriften del-SAO. Selv om denne forskriften pr. i dag ikke ligger under NLT, vil vi likevel nevne noen viktige punkter: Denne [...]
EASA har lagt opp til et ganske fleksibelt system når det gjelder nye rettigheter til et eksisterende SPL-sertifikat. Dette innebærer at for en del rettigheter er det tilstrekkelig med en [...]
Kravet til dette står i SFCL.205: Den gjennomførte treningen skal signeres ut i loggboken av enten ansvarlig instruktør eller skolesjefen. Kopi av denne siden i loggboken sendes til NLT som så [...]
Det har vært en del uklarheter knyttet til det å utvide et SPL-sertifikat som har en «ren» seilflyrettighet til et SPL-sertifikat som også har en TMG-rettighet. Følgende gjelder:Selve kravet står [...]
Før sesongen tar til for alvor, vil NLT gi litt informasjon om kravene som gjelder for personlig dokumentasjon. Krav for seilflygere (SFCL.045): (a) Når en innehaver av et SPL-sertifikat skal [...]
Før sesongen tar til for alvor, vil NLT gi litt informasjon knyttet til enkelte paragrafer i del SFCL og del BFCL. Krav til arkivering av dokumentasjon ved ferdighetsprøve/ferdighetskontroll for [...]
For en del skjemaer med et NLT-nummer (nederst til venstre på skjemaet) skal det sendes en kopi (helst PDF) av det signerte skjemaet til Norsk Luftsportstilsyn. Det originale skjemaet skal [...]